Denk na over jouw motivatie         
Is jouw goede voornemen om dit jaar minder vlees te eten, denk dan na over waarom je dat wilt. Waarom is het voor jou precies belangrijk om vlees wat vaker links te laten liggen? Door goed na te denken over de reden dat je iets wilt, wordt het automatisch nog belangrijker voor je.

Wees concreet en schrijf!
Zorg ervoor dat jouw voornemens overzichtelijke actiepunten hebben. ‘Ik wil gezonder eten’ is een breed begrip. Hoe zie jij gezonder eten en hoe wil je dit dan precies toepassen. ‘Ik wil 2 stukken fruit eten en de helft van mijn bord moet gevuld zijn met groenten’ wordt al concreter. Hang je er ook nog een ‘wanneer’ aan dan ben je helemaal lekker bezig.
‘Ik wil op doordeweekse dagen 2 stukken fruit eten en op die dagen moet de helft van mijn bord gevuld zijn met groenten’. Bingo! Nu weet je precies wat je te doen staat én wanneer. Door jouw doelen op te schrijven creëer je een soort stok achter de deur voor jezelf.

Babysteps
Wees vooral eerlijk naar jezelf. Te grote stappen zijn op de lange termijn vaak niet haalbaar. Wil je aankomend jaar vaker sporten, kijk dan terug op afgelopen jaar. 3 keer per week sporten is een hartstikke mooi doel maar als je afgelopen jaar geen enkele dag in de week sportte is dat wellicht een beetje hoog gegrepen. De kans dat jouw goede voornemen na een maand of 2 over boord wordt gegooid is dan heel groot. Begin eens met een vaste dag per week. Gaat dat goed dan kun je altijd nog een extra dag toevoegen.

Spreek het uit
Laat jouw omgeving weten wat jouw goede voornemens voor aankomend jaar zijn. Zo kunnen zij er ook rekening mee houden dat je misschien wat vaker gaat sporten, minder vlees opschept óf de auto vaker voor de deur laat staan. Daarnaast kan jouw omgeving je motiveren als je het even lastig hebt.

Foutje, bedankt!
Het gaat gegarandeerd gebeuren dat je een keer de mist in gaat. Dat is niet erg en al helemaal geen reden om alles over boord te gooien. Het is echt niet allemaal voor niets geweest als je een keer een frietje eet in plaats van je geplande broodje pindakaas. Morgen weer een dag, dan pakken we het weer op 😉

Even doorbijten
Gewoontes ombuigen kost tijd. 3 maanden. Dat is de tijd die jouw hersenen nodig hebben om oude gewoonten los te laten en nieuwe in jouw systeem te krijgen. Het zal niet makkelijk zijn maar als je de eerste drie maanden doorzet heb je jezelf een nieuwe gewoonte aangeleerd. Vanaf dan wordt het appeltje eitje! Beloofd.

Reageer op dit nieuws

plaats je cv